Vill man ”ta hem” produkter så har man två alternativ. Endera så lägger man en avhämtnings-order och ombesörjer transporten från centrallagret till sig själv. Endera så lägger man in sig som en kund och beställer hem produkterna. Man har alltså två kunder, en kund för avhämtning och en kund för utkörning. Ni använder ”Handla drycker” i menyn, inte ”Egna beställningar”. Beställer man utkörning måste man ha i åtanke att är pallen rörd, så kommer hela pallen gå som kollipris. Har ni en orörd pall på lagret måste ni kontakta oss så vi kan lägga helpalls-order separat, detta är viktigt annars kommer ni debiteras kollipris.
Kontrollera att kunderna inte redan finns i systemet då vi brukar lägga in dessa vid registrering.
När kunden är skapad ger ni den 100% rabatt under ”Försäljning->Hantera kunder”. Klicka på ”Byt kund” och skriv in kundnamnet och välj rätt kund. Klicka på ”Handla drycker” och fyll upp varukorgen. Klicka sedan på varukorgen och välj ”Kassa”. Se till att informationen är korrekt och välj leveransdag samt de tillval ni vill ha. Lägg beställning. Vid över 40 st av samma artikel i en beställning så är det en rabatt på 2 kr / kolli.
När en ny kund registreras skall orten kollas upp med leveransdagar samt skall kunden registreras i fraktsystemet. Detta kan ta upp till två dagar, därför kan det vara längre leveranstid när kunden precis blivit inlagd.
Avhämtning
Vill ni hämta själva på lagret så lägg till en kund med leveransadress:
Namn ’Ert bryggeri’, adress 1 ’Avhämtning’, adress 2 ’Armaturvägen 4’, postnummer 13650 och ort ’Haninge’. Kom ihåg att lägga in EMCS innan ni hämtar varorna ifall de ska transporteras under uppskov. Ordernummer för hämtning mejlar vi ut eller så hittar ni det under ’Skanlog->Orderöversikt’ i menyn. Beställningen måste läggas minst två dagar före och godset kan hämtas leveransdagen mellan kl. 9-16. Kostnaden för avhämtning är plock-kostnaden per kolli (Hämtning / export).
Utkörning
Vill ni ha varorna utkörda så lägg till en ny kund under ”Kund->Skapa ny kund eller Försäljning->Skapa ny kund” med leveransadress till ert skatteupplag. Skall varorna flyttas obeskattade så välj kundklass ’Partihandlare/Bryggeri’ och ange både punktskatte- och skatteupplags-kod. Skall varorna gå till beskattning så välj kundklass ’HoReCa’. Vid förflyttning under skatteuppskov skapas ett ’Ledsagardokument för transport (EMCS)’ automatiskt och en kostnad för det tillkommer enligt prislistan. När ni mottagit varorna så gör ni en mottagarrapport på Skatteverkets webbplats och saknas meddelandet så kontakta oss snarast så skickar vi en EMCS-fil. Kostnaden för utkörning är HoReCa-pris per kolli. Möjligheten att lämna gods på utlämningsstället utan påskrift finns men då försvinner möjligheten att reklamera transporten för kross/svinn. Skicka e-post till oss efter lagd order så ordnar vi det.